Friday, June 5, 2009

Move again and pengakuan ku

hahhaa..kali ni kuarga ku berpindah lgi...huhu...dari pahang kembali ke n9 blk..huhu.. aku lebih selesa tinggal di n9...terdapat byk kenangan yg telah di tinggal kan di sana..dari kisah duka..ke kisah gembira..tapi lebih nya adalah kisah yg sgt gembira...tak mampu terbeli dan tiada nilainya..keluarga ku telah menetap di n9 sejak aku tadika smpi la aku tingkatan 2..dlm masa itu aku bersekolah di sana...dari sek palong 1 smpi la ke SMKBK..di SMKBK itu la yg mengajar aku tentang ape kan erti hidup..kesetiaan rakan2 yg sanggup bersusah bersama2...

keputusan berpindah dari n9 ke pahang..membuatkan hati aku berat untuk berpindah...bagi ku.. hidup ku dah sebati di sana..kata org..bila kt dah berbakti pada tanah...kt tak kan mudah untuk tinggal kan nya..begitu juga aku..biarla org lain tak fhm ape yg aku rasa..ape yg aku alami..semuanya di n9 dah lengkap...aku ada rakan2 yg ramai dan cikgu2 yg aku still lgi contact sehingga la kini...tidak lupa pada ayah angkat aku tu... (warden asrama ku) hahaha..bila dikenangkan kembali..aku gembira...dan tersenyum keseorangan bila mengenangkannya..kadang2 aku tergelak seorg diri...bila aku dok di asrama..dia lah ayah aku di sana...dia la yg menjaga ku di sana...cuma pada masa tu..aku tidak selesa dgn keadaan mcm tu..aku tak penah ada ayah angkat di sana..tapi itu la yg aku kata kan pengalaman yg tak terhingga pada ku...lebih di katakan..semuanya di bantu oleh ayah angkat aku tu...dari segi duit hingga la soal keperluan hidup ku di asrama tu..

pada mula nya aku tak hargai ape yg dia dah buat...tapi aku nak menjaga hati nya..aku terima juga ape yg dia bersusah payh utk ku...aku akur dgn dia...yg paling bestnya...aku selalu berbahas dgn dia..klakar gila..ape yg dia ckp aku mesti pangkah..kadang2 dia bengang jgk la ngn aku..hahahah...pastu mesti dia ckp "cakap pandai". tersenyum bila aku kenangkan nya..tapi zaman sek telah berlalu..aku pun jarang jumpa dia bila aku dah tinggal kan alam persekolahan ku itu..dag bertahan dia selalu call aku...cari aku time aku kat asrama...bila dah abis zaman sek tu..membuat kan aku sunyi je bila dia takde....selalu aku berfikir...dia dah mkn ke...dia sihat ke...mcm mana dia kat sek tu lgi...ape yg dia tgh rancangkang...bila aku nak tnya kan kat dia...lidah aku kelu untuk bertnya..entah la..aku pun tahu kenapa mcm tu..aku tahu dia selalu kecik ati ngn aku..itu yg dia tak lgi mencari aku...

bila aku kenangkan, aku rasa bukan salah dia..semuanya dari aku...sbb aku membuat keputusan utk bersama dgn org yg tersyang aku tu..aku tak bagi tahu dia..di tahu pun dari saudara aku yg juga merupakan cikgu di tempat dia mangajar..aku tahu mcm mana dia rasa...mesti dia rasa mcm aku belakangkan dia..klu aku pun marah klu kena mcm tu...sblm hari itu sampi..aku cuba utk menghubungi dia...tapi aku cuma mengambil keputusan utk mengguna kan khidmat pesanan ringkas sahaja...itu pun aku dok fikir..mcm mana nak ckp ngn dia..aku menghantar sms "salam, ape kabar? cikgu sihat tak? ada kat mana?" aku pun terus menekan butang 'sent'. beberpa minit selepas itu..aku mendapat balasan dari nya.."wslm..sihat je..ada kat sek..ni sape?". aku kelu untuk membls nya..fikiran aku terus bermain2..dia dah lupakan aku ke..dia dah deletekan no aku ke..mcm2 aku fikir kan benda mcm tu..entah la...pastu aku cuma menghantar "sape2 jela..manusia ciptaan tuhan". lepas tu aku sent kat dia..dia tnya lgi.."mg la manusia..tapi sape?". Tapi aku tak membls msg itu..aku tak tahu mcm mana nak ckp..mungkin aku belum lgi bersedia untuk memberitahu dia..

aku ada juga nak ckp lgi skali ngn dia yg aku ni dah nak 'mengikat' pada masa terdekat ni...aku menghantar skali lgi msg..tapi dia tidak membls...hati aku gundah bila dia tak bls..mungkin dia sibuk kot...itu yg aku rasa..biasanya dia akan call blk bertanyakan siapa..aku pun bermonolog pada diri aku sendirian 'bodoh betul la aku ni..ape la salahnya aku call dia..senang...takyah bersusah2 nak msg...call jela..untuk memberi tahu je..dia nak ke tak nak dtg..itu urusan dia''. pada masa yg sama, satu suara lgi membls 'tak yah la call dia tu..mungkin dia dah lupakan ko tu...ko tu pun dah byk buat salah dgn dia..buat ape ko nak sakit kan hati dia lgi...nnt ko nak berlangsung..ko bagi tahu jela depan2'. So aku pun tak jadi la nak call dia...kebetulan aku jumpa saudara aku yg merupakan cikgu kat sek dia jgk...dia jumpa kami di majlis kawin anak pak ngah aku...dia ckp la...'cikgu kesayangan awk tu kim salam byk2...dia terperanjat bila dia dgr yg kamu tu dah berikat' aku cuma mendiamkan diri...tapi dah jangka kan benda ini kan smpi dia pengetahuan dia jgk...benda dah jadi nak buat mcm mana kan...cikgu linda pun menceritakan lgi 'cikgu kamu tu hilang semua no dlm phone dia..itu yg dia cari no kamu tu takde..dia tgh cari no2 yg hilang tu' terus aku terdiam..betul andaian aku jgk..cuma hati aku berat untuk berbuat sedemikian..mg salah aku..


maaf kan anak murid kamu ni yg sgt2 tak menghargai ape yg telah di berikan kepada kamu cikgu...sesungguhnya aku bukan benci utk memberitahu kamu..bila ketiadaan kamu mengambil berat..aku sunyi bila tiada org bertanya kabar..aku cuma boleh katakan bahawa aku pun rindukan cikgu..kedewasaan ku ini telah mengajar ku erti semua nya..ape kah erti kasih sayang...biar pun cikgu tak boleh membaca hati ku..biar pun cikgu tak tahu yg aku meluahkan di sini tentang kamu...biarlah cikgu tak fhmm..itu la hukuman yg aku dapat...biarla cikgu anggap aku ni mcm mana..aku terima dgn redha..


sudah bertahun2 berlalu..aku merindui cikgu...terima kasih untuk segalanya..semoga tuhan memurahkan rezeki dan di berikan umur yg panjang kepada cikgu...


Ex Student SMKBK 2000-2004

No comments: